Huvudvärk & Yrsel

Huvudvärk kommer ofta tillsammans med andra symptom såsom trötthet, illamående, koncentrationssvårigheter, yrsel och orkeslöshet. Orsaken är vanligtvis spända muskler, stela leder och nervirritation vilket kan avhjälpas genom kiropraktisk behandling.

Yrsel är vanligt förekommande och upplevs ofta som som en snurrande eller gungande känsla. Man kan känna sig “svajig” eller ostabil. Vissa tycker även att det känns som om man har druckit alkohol.

Yrsel uppstår när hjärnan får felaktig information från balansnerven. Balansnerven ger information om kroppens position i jämförelse med syn, proprioception och balansorgan. Det skapar en falsk känsla av att omgivningen snurrar eller rör sig. Yrsel blir därmed resultatet av att hjärnan arbetar för att reda ut all förvirring.

Yrsel beror ofta på stress som i sin tur förvärrar spända muskler och dålig hållning. Det finns även andra olika anledningar till yrsel såsom kristallsjuka, balansnervsinflammation och ménières sjukdom. Är dina problem något som vi inte kan hjälpa dig med skickar vi dig vidare till rätt vårdinstans.

Nacksmärtor

Nacksmärta och stelhet är numera ett mycket vanligt förekommande problem som orsakas av bl.a. mycket stillasittande, stress, dålig hållning och det är även vanligt efter trafikolyckor.

Nacksmärta kan också medföra smärta ner mot skulderblad, ner i armar och händer samt skapa huvudvärk och yrsel.

Bröstryggsbesvär

Bröstryggsbesvär kan yttra sig på många olika sätt. De vanligaste är:

• smärta i bröstrygg
  • stelhet och smärtor mot mage
  • smärta, stelhet och tryck över bröst
  • smärta, stickningar och domningar ner i armar och händer (Thoracic Outlet Syndrome)
  • svårigheter att ta djupa andetag

Många som upplever obehag i bröstet befarar ofta det värsta. Det är mycket viktigt att ta hjärt- och kärlkrampssymtom på allvar. Upplever du dessa klassiska symptom ska du omedelbart söka läkarvård.

Majoriteten med obehag i bröstområdet är dock tack och lov ofarliga. Har du uppsökt läkarvård och uteslutit allvarliga akuta sjukdomar kan du boka en undersökning hos din kiropraktor för att få hjälp med besvären.

Ländryggssmärta (ryggskott)

Ländryggssmärta kallas även “lumbago”. Det betyder smärta i ländryggen men är inte en förklaring till det underliggande problemet.

Ländryggssmärtan kommer oftast från ländryggens facettleder som har blivit irriterade och inflammerade (led-dysfunktion) på grund av förlorad rörlighet och funktion. Detta kan uppstå vid repetitiva rörelser, tung och intensiv belastning, dålig hållning, mycket stillasittande och överspända muskler.

Smärtan är oftast centrerad vid ryggraden och kan kännas som ett hugg, och molande värk kan sprida sig tvärs över ländryggen och ner i skinka och ben. Muskelspänningar är mycket vanligt förekommande och är involuntära p.g.a. att kroppen försöker skydda sig mot ytterligare skadliga rörelser.

Kiropraktisk justering återskapar korrekt ledfunktion. Detta är en förutsättning för att muskulaturen ska kunna slappna av, och att funktion och rörlighet ska återgå till det normala.

ischias

Ischias & liknande problem

Ischias är smärta som kan utgå från ländryggen och gå ner i skinkan, benet, vaden eller foten. Ischias kommer från ischiasnerven från ländryggen som består av en mängd små nervtrådar som går ner i benet. I samband med Ischiassmärta kan andra neurologiska symptom uppstå såsom muskelsvaghet i ben och fot, domningar och stickande/pirrande känsla i benet.

Det första många tänker när de hör ischias är diskbråck. Det finns många olika anledningar till ischiasliknande symptom, och diskbråck är en sällsynt sådan. Det finns bl.a. “falsk ischias” och den känns som smärta på bak- eller utsidan av benet. Detta orsakas av muskelknutor (triggerpunkter) i skinkan. Vad som kan ge upphov till dessa muskelknutor kan vara snedställningar i olika leder där bäckenet är vanligt förekommande. Vid undersökning tar vi reda på vad orsaken är och du får en optimalt anpassad behandlingsplan utefter din diagnos och dina behov.

Foglossning

Foglossning kan komma plötsligt eller smygande. Det kan komma när som helst under graviditeten och beror på att hormonet relaxin utsöndras i kroppen. Det gör kroppens leder mer rörliga (primärt bäckenet) för att underlätta förlossningen. Till följd av ökad rörlighet ökar risken att bäckenet tappar rätt biomekanisk funktion och det leder till irritation och inflammation i leden samt muskler.

Det är vanligt att man får problem med att sitta, stå, gå och gå i trappor.

Typiska symptom för detta är huggande, ilande eller molande smärta i bäcken, ländrygg, skinkor, blygdben, höfter, ljumskar och/eller baksida lår. Många går tyvärr med sina problem helt i onödan trots att det finns hjälpa att få. Det finns även en hel del som går med runt med besvären i flera år efter graviditeten/förlossningen.

Känner du igen symptomen? Boka en tid med din kiropraktor för att få hjälp.

Axelproblem

Axel- och skuldersmärtor uppstår vanligtvis från repetitiva och ensidiga rörelser samt dålig hållning, som exempelvis repetitiva rörelser vid fabriksarbete, i kassan eller dålig hållning vid kontorsarbete. Detta skapar överbelastning i led- och axelmuskulatur, som i sin tur leder till inflammation i leder och senor.

Långvarig inflammation kan leda till förkalkning av muskler och leder och det upptäcks lättast med hjälp av ultraljud och röntgen. “Frusen axel/Frozen shoulder” är långvarigt och kan ta 1–3 år att läka. Det ger oftast mycket smärta som övergår till kraftig stelhet innan det läker ut.

Vid behandling av axelproblematik är det viktigt att avlägsna ledlåsningar i rygg och nacke. Detta hjälper kroppen att återbalansera muskulaturen och därigenom skapas ett bättre rörelsemönster.

Förebygg och undvik framtida axelproblem genom att undvika överbelastning, inte arbeta i eller ovanför axelhöjd eller för ensidigt. Tänk på hållningen: räta på ryggen och dra bak axlarna samt variera dina rörelser så ofta du kan, ta micropauser.

Axel- och skuldersmärtor kan också härröra från akuta skador, oftast fall- eller idrottsskador, där en plötslig kraftig rörelse skapar dysfunktion i axelområdet.

Tennis & Golfarmbåge

Tennis och golfarmbåge innebär att muskel och muskelfästen runt armbågen blir inflammerade p.g.a. överbelastning i form av repetitiva rörelser. I början känns det endast när man utövar rörelserna, och om man inte tillåter det att läka kvarstår även symptomen till sist vid vila p.g.a. den kraftigare inflammationen som uppstår.

Det kan kännas som värk kring armbågen, ömt i underarm och smärta som strålar ner i underarm och hand. Man kan även känna av svaghet och domningar i hand och arm. Detta är inte ovanligt om man utövar exempelvis padel, tennis eller golf och är även vanligt vid hantverks- och kontorsarbete.

Tennisarmbåge kan ta mycket lång tid att läka, sök därför hjälp när ni känner av något av symptomen.

Handledsproblem / Karpaltunnelsyndrom

Handledsproblem upplevs olika beroende på underliggande orsak. Ofta känner man av smärta och stelhet runtom handleden, även domningar och stickningar i hand och fingrar. Vissa upplever det som att en del av handen eller hela handen somnar på natten men även dagtid.

Karpaltunneln är en kanal i handleden där mediannerven, senor och blodtillförsel går igenom och vidare ut i handen.

Typiskt för Karpaltunnelsyndrom är stickningar och domningar i tumme, pek- och långfinger. Detta beror på att det uppstår inflammation och svullnad i karpaltunneln som i sin tur trycker på mediannerven. Inflammationen och svullnaden uppstår vanligtvis p.g.a. stelhet och tappad funktion i en eller flera av de små lederna i handleden.

Ibland kan man känna av liknande symptom men besvären kan komma högre upp från armbågen eller nacken.

Höft, bäcken och ljumsksmärta

Höft/bäcken- (SI led) besvär kan upplevas på olika sätt. Det vanligaste är att man känner smärta i ryggslut, ner i skinka, ljumske och ben. Svårighet att böja höft/ben, men även stickningar och domningar ner i benet. Detta uppstår av led- eller nervirritation p.g.a. förlorad ledfunktion i ländrygg och bäcken.

Besvären kan uppstå av att man sitter för mycket och för länge, dålig kroppshållning, eller att man ramlar och slår sig, och lyft med felaktig teknik.

knä och fot

Knä och fotproblem

Foten utsätts för mycket stress och belastning när vi tränar och rör på oss. Stillasittande som skapar stelhet eller vanliga skador så som stukningar gör att fotens leder tappar i funktion och ger upphov till symptom. Det kan vara smärta, stelhet, ömhet, domningar, instabilitetskänsla, försämrad blodcirkulation och känns kallt.

Knäproblem orsakas oftast från skador eller försämrad funktion från andra leder såsom bäcken, höft eller fot. De olika symptomen som kan uppträda är huggande knivskarp smärta, molande värk, ömhet svullnad eller en instabil känsla i knät.

Försämrad funktion i foten/höften gör att man börjar gå annorlunda och t.o.m. börja halta. Det gör att knät får ett onormalt rörelsemönster och inflammation och smärta uppstår, oftast värre vid aktivitet. Förenklat kan man säga att knät är en budbärare av rörelser som sker från fot och höft.”Don’t shoot the messenger”.

Det är därför viktigt att se över helheten av de biomekaniska rörelserna i kroppen för att se var problemet ursprungligen kommer ifrån.

Du kan boka in en undersökning hos din kiropraktor och få ditt underliggande problem åtgärdat.